øvelser til at gøre livet en anelse lettere

Metoder til at få lidt mere ro.

Først og fremmest vil jeg gerne understrege.
Det er ikke nok at læse de ting der står.
Du skal gøre dem!!
Og det er ikke på nogen måde at betragte som et quick-fix.
Brug øvelserne hver dag.
Som jeg vidst har nævnt tidligere så har jeg skruet mange gamle biler.
Det er ikke nok at læse om hvordan man reparere dem, man skal også gøre det der står i bogen ved sin bil!!!!!

Tankemylder:
Når jeg ser mit eget liv ærligt så har jeg haft tankemylder det meste af mit liv.
Da jeg var yngre arbejdede jeg bare så meget at jeg faldt i søvn med tøjet på.
Senere blev jeg faktisk virkelig irriteret over at blive holdt vågen af mine egne tanker og fandt min egen metode til at få mylderet i mit hoved til at forstumme.

Min metode er at ligge på ryggen i min seng.
Tankerne kommer, og så tager jeg dem en ad gangen og sorterer i dem
Taler til dem om man vil.

Bekymringer, udfordringer, hvad skal der ske i morgen osv.
Min egen sorteringsregel:
Kan jeg gøre noget ved indholdet i tanken lige i dette øjeblik??
F.eks noget jeg har glemt at få gjort.
Hvis svaret er ja, så står jeg op og får det på plads og ellers fortæller jeg tanken at den må vente til jeg vågner.
Ikke skælde mig selv eller tanken ud for at være der, men bare behandle den konstruktivt.
Hvis jeg ikke kan gøre noget, så fortælle mig selv og tanken hvornår den igen får lov at blive tænkt.
Sommetider kan det hjælpe at jeg sætter en dato for hvornår tanken må tænkes igen.
Som regel falder jeg i søvn inden jeg får styr på de sidste tanker.
Det virker måske ikke med det samme at gøre som jeg gør, men det er så uendeligt befriende når man opdager at man faktisk selv bestemmer over tankerne og ikke tankerne der bestemmer over en.
Husk at det hedder øvelser fordi du skal øve dig for at blive god.
Og hav tålmodighed, det er dig selv du skal have tålmodighed med, husk det.
For mit eget vedkommende var min egen viden om hvor lidt søvn jeg egentlig kan klare mig med en solid ballast.
Så slap jeg for at panikke over at jeg ikke kan falde i søvn.



Sorgerkendelsesøvelsen:
For mit vedkommende opdagede jeg at hele min krop faktisk strittede imod følelsen af sorg.
Jeg kan mærke det i min mave, i min nakke og på mit åndedræt.
Med andre ord er min krop kampberedt, men der er bare ikke andet end mine egne følelser at slås med.
Min krop lytter ikke til fornuft.
Jeg skulle ligesom finde et sprog jeg kunne tale med min krop.
Min krops og mit fælles sprog blev vejrtrækning.
Jeg trækker vejret dybt og på udåndingen siger jeg ”jahhhhhhhh”
Er jeg helt sikker på at jeg er ked af det, så siger jeg ”jahhhhhh, jeg er ked af det”.
Og så kommer der ofte nogle tåre, og jeg kan tydeligt mærke hvad jeg er ked af, og lader mig selv være ked af det.
Med tiden er det blevet sådan at jeg kan føle mig så inderligt trist, men efter min ked-af-det-øvelse og 1o minutter, så får jeg pludselig følelsen af at jeg aldrig nogensinde kan blive ked af det igen.

Virkelighedscheck-øvelsen.
Jeg kan faktisk sidde og gøre mig selv trist til mode.
Så bruger jeg for det meste denne øvelse først.
Kig på din virkelighed omkring dig.

Hvis vi tager min virkelig som den er i skrivende stund.
Jeg har varm kaffe, det er dejlig lunt i vejret, min søn sidder og skruer på en dims, og jeg skriver.
Der er intet truende eller ubehageligt i min nærhed.
Tankevækkende at jeg faktisk kan sidde ret op og ned i de dejligste omgivelser og være ked af noget der ikke er der.....
Jeg glemte bare et øjeblik at huske på alt det gode der faktisk er i mit liv og lod mine tanker om noget skidt der måske er sket for mange år siden styre mit humør.

Slap så for helvede af-meditation.
Jeg har ikke gået til meditation eller lignende.
´Derimod er jeg en stor tilhænger af en morfar.(eftermiddagslur)
På et tidspunkt opdagede jeg at jeg faktisk kunne vågne efter en morfar og være i vildt dårligt humør.
Så begyndte jeg at holde mig selv fast på at tænke på mine tæer.
Alle andre tanker må lige vente mens jeg tænker på mine tæer.
Jeg tænker over hvordan mine tæer føles, er de trætte, er de kolde , murrer det lidt i dem, er de ømme??
I begyndelse kom der et hav af tanker og forstyrrede, men med tiden skal jeg faktisk bare lægge mig eller sidde ned og tænke over hvordan mine tæer har det.
Nogen gange falder jeg i søvn og andre gange bliver mine tæer faktisk bare varme og så er jeg lige som klar til resten af dagen.
Jeg laver selv denne øvelse HVER dag efter arbejde.
Det tog cirka 3 måneder før jeg kunne begynde at mærke hvor dejlig dagen egentlig var bagefter og at jeg kan mærke meget mere energi

OG HUSK SÅ FOR HELVEDE AT DET IKKE ER NOK AT LÆSE OVENSTÅENDE; DU SKAL OGSÅ GØRE DET.